Eten tijdens mijn zwangerschap

In augustus vorig jaar ben ik beginnen trainen met een personal trainer. Vooral om tegen onze trouw in mei lekker strak en goed in m’n vel te zitten. Ik kreeg een voedingsschema, trainde elke week een uurtje met Kyo (m’n personal trainer) en deed daarnaast zelf nog een training in de fitness – cardio of kracht – had mijn lessen conditiegym op dinsdag (die ik geef en dus zelf meedoe) en fietste minstens 2x per week naar het kantoor in Berchem. En toen werd ik zwanger. šŸ™‚

Andere doelen

Ik hoopte altijd dat ik mijn ‘fitste zelf’ zou zijn wanneer ik zwanger werd en ik denk eigenlijk dat me dat vrij goed gelukt is. Het doel dat ik voor ogen had voor onze trouw, daar was ik nog niet, maar ik was wel op m’n gezondste en sterkste sinds lange tijd. Ik ben enorm blij dat ik zwanger ben, maar ik heb eerlijk gezegd ook wel wat moeite gehad met het omzetten van mijn mindset.

Natuurlijk wil ik er nog steeds goed uit zien, maar mijn doelen heb ik moeten aanpassen. Het gaat niet meer om een strakke buik, dunnere billen en sterker worden, maar wel om zo fit en gezond mogelijk deze zwangerschap door te komen. Tot hiertoe lukt me dat vrij goed!

Eten volgens mijn gevoel

Al wil fit en gezond in dit geval niet zeggen dat ik met niet eens laat gaan met chips en koeken, integendeel šŸ˜‰ Ik heb ook gewoon meer honger nu en geef daar aan toe. Soms is dat met iets ongezond, maar even vaak met een extra stukje fruit of wat kerstomaatjes bijvoorbeeld.

In het eerste trimester van mijn zwangerschap had ik de hele tijd zin in ‘snelle’ koolhydraten: brood, pistolets, witte pasta, crackers, en pannenkoeken… En dat heb ik dan ook gewoon allemaal gegeten! Ook mijn dagelijks fruit bleef ik gewoon eten, alleen in groenten had ik helemaal geen zin.

Nu ik in mijn tweede trimester zit is die zin in koolhydraten soms nog aanwezig, maar in mindere mate. Dus ben ik gewoon terug begonnen met ’s middags mijn slaatjes of crackers met groentjes te eten zoals ik ervoor deed. ’s Avonds staat er nu wel nog wat vaker een maaltijd met minder groenten op het menu.

Sommige dagen heb ik het gevoel dat ik de hele dag door kan eten en continu honger heb. Ik denk dat dat periode’s zijn waarin de baby een groeispurt heeft, andere dagen sla ik al eens een tussendoortje over. Ik eet in ieder geval volgens mijn gevoel en waar ik zin in heb, maar probeer erop te letten dat het allemaal wel wat in balans blijft!

Wat eet ik zoal op een dag?

Ontbijt: muesli met griekse yoghurt en bosbessen uit de diepvries of gewoon een kom muesli met melk.

1e tussendoortje: twee voorverpakte pannenkoeken. (Van de Lidl, koud opeten: heeeeeeerlijk!) en/of een banaan.

Lunch: slaatje met couscous, avocado, feta, rucalo, kerstomaatjes, en wat er nog in de ijskast ligt, of crackers met hummus, kippenwit, avocado en een hardgekookt eitje met kerstomaatjes en komkommer on the side.

2e lunch: een tas soep met drie stukjes wit stokbrood.

2e tussendoortje: een pakje zoute crackers van LU of koekjes met chocolade.

3e tussendoortje: een kiwi en een appel

Avondeten: varieert enorm! Spaghetti, slaatje met falafel, frikadellenkoek met kriekjes,…

Dessertje: af en toe een bakje chips šŸ™‚

Wat ik al heb gehoord is dat sommigen na de 20 weken veranderen in een hungry bear die blijft eten. Als je ziet wat ik nu soms op een dag naar binnen werk hou ik mijn hart vast wat er dan gaat gebeuren! :p Op 4,5 maand ver in de zwangerschap ben ik nu 4 kilo bijgekomen, mooi op schema volgens de gynaecoloog. En dus blijf ik gewoon verder eten volgens mijn gevoel!

Hoe veranderde jouw eetpatroon tijdens de zwangerschap? Had je opvallende cravings?Ā 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *