BOSS BOOK: The Silver Ones – Filip Lemaitre

Sinds ik bij tijdelijk freelance bij Pelckmans uitgevers werk, heb ik de liefde voor boeken weer helemaal teruggevonden! Die is nooit weggeweest, al beperkte ik me de laatste jaren enkel en alleen tot management- en communicatieboeken. Uiteraard heel interessant, maar ik heb even de tijd genomen om me terug te laten meevoeren door fictie, romans en thrillers. Ik heb zelfs terug een bibkaart na 3 jaar zonder! 🙂 Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik de tijd niet meer neem voor de betere management- en communicatieboeken. The Silver Ones, van Filip Lemaitre is daar zo één van. Ik vertel je hieronder graag waarom!

Do’s en don’ts voor 50+ marketing

Er zit een gat in de mark(e)t(ing)! De nieuwe vijftigplusser is helemaal niet wat de overgrote – jonge – marketeer denkt dat hij of zij is. Daardoor pakken ze hun marketing naar die specifieke doelgroep compleet verkeerd aan. Ook daardoor lopen deze merken vaak de hele groep als consument mis. Een spijtige zaak! Zeker als je weet dat de gemiddelde vijftigplusser een comfortabel leven heeft, met geld op rekening om te besteden. (Dat gaat niet op voor élke vijftigplusser natuurlijk, net zoals niet élke millennial geen 9-to-5 job wil.)

Filip Lemaitre, auteur van dit boek en volbloed babyboomer, merkte dit op en startte in 2017 een research- en consultingplatform met een focus op 50+ marketing en communicatie. Hij geeft ook lezingen over de materie en adviseert en inspireert bedrijven. Nu kan hij ook een boek aan het rijtje toevoegen!

Een grote, diverse groep

The Silver Ones, zoals Lemaitre de vijftigplusser noemt doorheen het boek, is een groep waartoe maar liefst 1 op 4 Belgen en Nederlanders behoort. Het boek begint met een deepdive in de wereld van de huidige vijftigplusser. En ik stond versteld! Als jonge twintiger vallen mijn ouders los in de doelgroep die Lemaitre omschrijft. Wanneer ik dan las dat veel merken hun communicatie naar die doelgroep aanpakken op dezelfde manier als hoe ze senioren willen bereiken, viel bij mij de euro.

Mijn ouders zijn helemaal geen senioren! Dat zijn mensen met een goede, uitdagende job, een smartphone met social media, twee kleinkinderen en verschillende mooie reizen op een jaar. Langs de andere kant zijn er ook Silver Ones die niet mee op de digitale trein zijn gesprongen, maar daarom moeten zij nog niet als senioren benaderd worden. Dat inzicht alleen al, klinkt heel logisch als ik het hier neerschrijf, maar was voor mij (als jonge marketeer) een serieuze eyeopener!

Bereik The Silver Ones

Het boek is opgebouwd uit twee delen. In het eerste deel krijg je een heel uitgebreid inzicht in het verleden en heden van de huidige vijftigplusser. Heel interessant wanneer dit de doelgroep is die je wil bereiken of gewoon, om hen beter te leren kennen. In het tweede deel geeft Lemaitre aan waar de kansen voor marketeers liggen, zonder belerend te zijn. Het boek staat bol van feiten en cijfers en het is aan de marketeer om er zelf mee aan de slag te gaan.

The Silver Ones is een absolute aanrader voor elke (jonge) marketeer die die vijftigplusser nu al bereikt, of in de toekomst wil gaan bereiken! En het is ook mooi vormgegeven, wat het lezen altijd aangenamer maakt 😉

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *