Ten Miles training: update 1

Vorige maand kon je lezen hoe ik de uitdaging aanga en volgend jaar de Ten Miles wil lopen. Daar gaat uiteraard wat training aan vooraf en ook in oktober liep ik weer een mooi aantal kilometers! Ik neem jullie mee in de afgelopen trainingsmaand.

Ten miles update Ten miles update Ten miles update Ten miles update Ten miles update Ten miles update

Ziek en toch sneller

Deze maand stonden zoals gewoonlijk verschillende intervaltrainingen, tempoloopjes en duurlopen op het programma. Maar een week ziek zijn heeft mijn programma een beetje dooreen geschud! Ik heb een hele week niet gelopen en ik was eerlijk gezegd nerveus voor de eerste keer terug. Onterecht blijkbaar, want ik liep toen mijn snelste 5 kilometer OOIT! Met een tempo van 5’40” per kilometer liep ik 5 kilometer op 28 minuten en 22 seconden. Ik kon het zelf niet geloven. Een weekje rust doet blijkbaar goed! Om er terug rustig in te komen, heb ik week 6 van mijn schema opnieuw gedaan. Er is nog geen haast bij, dus het leek me geen slecht idee!

Spierpijn

Deze maand had ik ontzettend veel last van mijn kuiten. Na een les conditiegym met veel springen, kon ik de dag nadien amper wandelen door pijnlijke en stijve kuitspieren. Na een foamrolsessie en elke dag goed stretchen is de pijn weg, gelukkig! Ik ontdekte ook het plezier van lopen met muziek, met Spotify Running!

In het donker

Het was soms ook zoeken wanneer ik best ging lopen. Ik ben absoluut geen fan van lopen in het donker. Op dagen dat ik moest lopen, probeerde ik een halfuurtje vroeger naar kantoor te gaan, zodat ik nog kon lopen voor het donker werd. Je ziet ook op één van de foto’s dat dat dus niet lukte. 🙂 Zeker nu het winteruur is ingegaan heb ik het moeilijk. ‘s Morgens is het nog donker als ik voor het werk wil lopen en ‘s avonds wanneer ik thuiskom en gegeten heb, ook.

Toch zit er niets anders op dan mijn angst te overwinnen en in het donker naar buiten te gaan. Het zal alleen maar vroeger donker worden en ik heb geen zin om mij daardoor te laten tegenhouden! Mét fluo vestje, op verlichte stukken en enkel in woonwijken! Het werd uiteindelijk een supergoeie intervaltraining en die 10 kilometer is nu echt in zicht!

Ik liep in oktober 9 runs aan een gemiddelde snelheid van 6″10′ per kilometer met een totaal van 60,96 kilometer. In mijn schema van 5 naar 10 kilometer heb ik nog 5 trainingen staan. Spannend!

Vandaag (1/11) staat een rondje van 45 minuten op de planning. Met hier zo over de afgelopen maand te schrijven, krijg ik meteen zin om naar buiten te gaan! Volgende maand een nieuwe update, dan heb ik hopelijk de 10km aangetikt! Je kan me trouwens volgen op Instagram met #tenmileshereicome en als jij ook aan het trainen bent, gebruik zeker de hashtag! Dan kunnen we elkaar aanmoedigen 🙂 

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *