Omgaan met stress

Stress, we krijgen er allemaal meer dan eens mee te maken 🙂 Soms is het goed, soms werkt het verlammend. En voor die momenten wanneer je voelt dat je geen stap verder komt omdat je té veel stress hebt, heb ik een paar manieren gevonden om tot rust te komen, je stressgevoelens terug baas te worden en alles gedaan te krijgen!

Praten

Misschien wel de simpelste manier in het rijtje, maar waarschijnlijk degene die het minste gedaan wordt. Ik maak mezelf er ook schuldig aan! Dan zit ik mezelf een paar dagen helemaal ‘op te vreten‘ (zo zeggen we dat hier) en reageer bitsig en slechtgezind op mijn omgeving. Tot ze mij dan verplichten te zeggen wat er scheelt. En dan komt het er allemaal uit. Paniek, deadlines die eraan komen, te veel in de agenda,… Het luisterend oor hoeft zelfs geen hulp aan te bieden, soms is gewoon kunnen vertellen waar je mee zit, al genoeg 🙂

Sporten

Deze werkt voor mij altijd héél goed! Ook al heb je niet het gevoel dat je een (half)uurtje tijd hebt, doe het. Trust me, na een uurtje sporten voel je je altijd zo veel beter. Het is ook goed om je even af te reageren! Mijn beste looptochtjes zijn die wanneer ik stress heb of boos ben 🙂 Of ga je even afreageren in de fitness op de toestellen, maakt niet uit wat je doet maar beweeg, al is het een wandelingetje in je buurt!

Yoga

Yoga is ook sporten, maar hier wil ik een apart puntje aan besteden omdat het niet hetzelfde is als je eens goed afreageren in de fitness. Gebruik yoga om rust in je hoofd te vinden. Omdat je bij yoga op je ademhaling moet letten en je moet concentreren op het correct uitvoeren van de oefeningen, is er even geen ruimte in je hoofd om te denken aan wat je allemaal nog moet doen. En nee, je hoeft je benen niet in je nek te kunnen leggen. Deze video is heel toegankelijk en vraagt maar 20 minuutjes van je tijd. Ideaal om rust te vinden voor het slapengaan!

Overzicht vinden

Vaak komen mijn stressgevoelens voort uit het gevoel dat ik geen overzicht meer heb. Dat er té veel tegelijkertijd gebeurt en dan weet ik niet waar ik eerst aan moet beginnen. En dan komt de stress! Herkenbaar? Ga er even bij zitten en schrijf op waar je allemaal aan denkt. Door het echt op te schrijven, kan je het niet meer vergeten en mag het uit je hoofd verdwijnen, waardoor er plaats vrijkomt om weer na te denken 🙂

In stukjes kappen

En die plaats om na te denken zal je nodig hebben! Je hebt alles opgeschreven wat je nog moet doen, goed. Nu moet je dat opdelen in kleine, behapbare taken die je één voor één kan afstrepen.

Bijvoorbeeld, ik ben aan het stressen want op 30 mei moet ik mijn eindwerk voor de avondschool afgeven. Ik heb nog niets op papier staan (maar het zit wel klaar in mijn hoofd), en ik moet dit weekend serieus beginnen, want de komende weekends zit ik in het buitenland en weet ik niet of ik tijd ga hebben… Maar ik ga niet ‘Digitaal Marketingplan maken’ als taak opschrijven, dat is veel te groot. In plaats daarvan ga ik het opdelen in kleinere taken zoals, social media planning uitwerken, e-mail automation opstellen, specifieke landingspagina opmaken,… En dan wordt het ineens allemaal wél handelbaar en heb ik zin om taak voor taak aan te pakken en af te strepen!

Relax!

Mijn laatste tip? Laat het los! Wat is het érgste dat kan gebeuren? En stel dat het ergste toch gebeurt, hoe kan je dat dan oplossen? Sta jezelf toe daarover na te denken en laat het dan los. Relativeer!

Het is niet toevallig dat deze post vandaag online komt! Een blik in mijn agenda en de zenuwen komen op! Ik heb er een paar grote deadlines aankomen (ééntje ervan is dus dat Digitaal Marketingplan) en er blijven nieuwe dingen bijkomen. Maar, ik heb mijn eigen tips gevolgd en het stressgevoel heeft plaatsgemaakt voor heel veel goesting om erin te vliegen!

Wat doe jij als je stress hebt?

2 Comments on “Omgaan met stress”

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *