Fit tip #5 – kleine stapjes

Fit tip #5 kleine stapjes

De weg naar een fit en gezond leven kan lang en moeilijk lijken. Maar dat hoeft het helemaal niet te zijn! Als jij voluit wil gaan voor een gezonde levenstijl en ineens het roer totaal omgooit, is het gedoemd om te mislukken. Kwam jij nooit uit je zetel om te sporten en sta je nu opeens 5 van de 7 dagen te zweten in de fitness? Binnen een maand ben jij je motivatie kwijt 🙂 At jij elke dag 10 verschillende koeken en eet je er nu opeens geen meer? Je hebt sowieso al eens gezondigd dan, want de zin is te groot!

Bovenstaande voorbeelden zijn niet om jou te demotiveren, integendeel. Het is juist goed dat je de stap wil zetten naar een gezonde levenstijl! Alleen is dat een proces waar je door moet en is het jammer genoeg niet geregeld in een vingerknip. Net daarom is het belangrijk om met kleine stapjes en kleine veranderingen te gaan. Zo kijk je binnen een paar maanden terug op je vroegere zelf en denk je ‘Ik kan me niet meer voorstellen dat ik een maand geleden nog dit of dat deed’. Geloof me maar!

Kleine veranderingen met een grote impact

  • begin met een paar keer per week iets van lichte activiteit zoals wandelen of fietsen en bouw vandaar uit rustig op. Zo kan je al gewoon worden aan de ‘sporttijd’ en op termijn andere workouts integreren!
  • eet elke week een snoepje/koekje minder of vervang week na week één ongezond iets door een gezonder alternatief. Dus ga niet ineens cold turkey, maar bouw rustig af. Zo begon ik met mijn ontbijt en zijn de ongezonde cornflakes nu vervangen door lekkere, homemade granola!
  • drink elke dag één glas water meer (maar stop wanneer je op een voor jou comfortabel aantal glazen zit). Ik gaf al eens een paar trucjes om meer water te drinken op een dag!

Dat waren mijn kleine stapjes op weg naar een gezonde levenstijl! Heb jij er nog om toe te voegen aan dit rijtje? Laat het zeker weten in een comment!

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *